Go to Top

Versvishandel Jan van As wint Foodservice Marketing Award

Versvishandel Jan van As wint Foodservice Marketing Award

Marketing – Versvishandel Jan van As is de winnaar van de eerste Foodservice Marketing Award. Het duurzame aspect, het innovatieve karakter en de verbindende factor van de marketingconcepten Vis&Seizoen, Vis&Innovatie en Vis&Inspiratie spraken de jury vooral aan. De versvishandel werd gekozen uit 11 initiatieven van aansprekende foodservicebedrijven, waaronder Unilever, FrieslandCampina Professional en Sligro.

 

Het behoud en herstel van de visbestanden en het maritieme ecosysteem. Met dit als doel lanceerde Versvishandel Jan van As de Stichting Vis&Seizoen. Deze stichting zet de horeca aan tot de inkoop van duurzame vis, zonder afbreuk te doen aan smaak, kwaliteit en marge. Om tegenwicht te bieden aan het lagere kennisniveau in de keuken, heeft de versvishandel bovendien Vis&Innovatie ontwikkeld. In een speciale productontwikkelingskeuken stelt chef kok Ronald Oud samen met afnemers nieuwe producten samen, zoals bouillons, soepen en viskoeken. Deze producten hebben een alledaags karakter, zijn zonder toevoegingen en zeer goed van kwaliteit. En om een duurzame relatie met afnemers op te bouwen, om echte fans te creren, heeft Jan van As ook nog de club Vis&Inspiratie opgericht. Vis&Inspiratie organiseert een viertal bijeenkomsten per jaar om kennis, marktinformatie en inspiratie op te doen.

 

De initiatieven hebben een perfecte strategic fit volgens de jury, die onder leiding stond van marketing professor Henry Robben, van de marketing award. Zo zet Vis&Seizoen aan tot duurzame inkoop, iets waarin de versvishandel zelf ook een voorloper is. Dankzij Vis&Seizoen kan Jan van As langer doorgaan met de verkoop van vis. De zee wordt door de duurzame vangst immers niet leeggevist of beschadigd. Bovendien hebben de concepten een creatieve invulling. Zo is er een website met het onbezorgd 100% duurzaam assortiment, die iedereen kan raadplegen. Vis&Seizoen is uniek, er is bijna geen andere visleverancier die dit aanbiedt. Het unieke aanbod dat is ontstaan uit Vis&Innovatie bestaat inmiddels uit een groot aantal producten, zoals een zalmburger, zalmschnitzel en crab cakes.

 

Eervolle vermeldingen waren er voor NS Stations, dat succesvol was met de introductie van cappuccino extra sterk, Unilever met de Magnum Pleasure Sture, Deli Xl met het online platform Vers 24/7 en FrieslandCampina Professional dat samen met Sligro Food Group het concept zorgeloze dessert rondom Debic Dessert lanceerde.

 

De Foodservice Marketing Award onderscheidt het meest succesvolle marketinginitiatief en is een initiatief van Foodservice XS. De criteria waaraan de winnaar moet voldoen zijn divers. Strategic fit geeft aan in hoeverre is het initiatief gentegreerd in de algehele strategie van het bedrijf en welke analyses zijn aan het ontstaan vooraf gegaan? Creativiteit is een volgend criterium, want hoe is de analyse concreet vertaald naar de praktijk en hoe in de operationele uitvoering? Hoeverre is het initiatief vernieuwend te noemen voor het bedrijf en of de foodservicemarkt? Tevens speelt het resultaat een rol. Welk rendement in de meeste brede zin van het woord is er gerealiseerd als gevolg van de aanpak?

 

Maar liefst 11 bedrijven schreven zich in voor de verkiezing. Hieronder Unilever (Magnum Pleasure Store), FrieslandCampina Professional (Debic Dessert), Kiosk (cappuccino extra sterk) en Sligro (Spaar samen met Sligro. Dat smaakt naar meer). De jury van de Foodservice Marketing Award stond onder leiding van Henry Robben, marketing professor op Nyenrode Business Universiteit. De voltallige adviesraad van Foodservice XS heeft zitting in de jury. Ook directeur Steffen van Beek van uitgeverij FootPrint (uitgever @FoodClicks) maakt onderdeel uit van de vakjury.

Lees alle achtergronden van het winnende marketinginitiatief en die van de andere 10 deelnemers aan de verkiezing van de Foodservice Marketing Award in de komende uitgave van @FoodClicks.

Bron:FoodClicks10 december 2013